Istenem segíts, küldj hozzám egy tanítómestert, belefáradtam
a reá való várakozásba!
Andrej Arszenyevics Tarkovszkij
*1932. április 4., Zavrajevo
†1986. december 29., Párizs
„Európa egyetlen keresztény filmrendezője"
(G. Andreotti)
Apja Arszenyij Alekszandrovics Tarkovszkij (1907-1989), arab fejedelmi ősökkel rendelkező költő, műfordító, anyja Marija Ivanovna, nyomdai korrektor volt.
Andrej Arszenyevics Tarkovszkij 1932. április 4-én, Zavrajevo városában született. Egy húga született, Marina (1934). Egy évvel később apjuk elhagyta családját.
A háború alatt kitelepítik őket Jurjevecbe; két év múlva térhetnek vissza Moszkvába.
14 éves kora után Andrejt tuberkulózissal kórházban kezelik.
A gimnáziumban zenét és festészetet, utána a Keleti Intézetben arab nyelvet tanul.
1954-ben Szibériába utazik egy geológus expedícióval. 1955-ben kezdi tanulmányait a Moszkvai Filmfőiskolán, ahol Mihail Romm osztályába került.
Megnősül, felesége főiskolai társa, Irma Jakovlevna Rauch (sz. 1938) lesz.
28 évesen írja első forgatókönyvét, mely diplomamunkája is.
1962-ben fejezi be első nagyfilmje, az Iván gyermekkora forgatását.
1963-ban kezdi el az Andrej Rubljov forgatókönyvének írását; a film 1966-ban készül el, ám azt csak 1971-ben kezdik forgalmazni.
1970-ben - válása után - újranősül Larissza Jegorkina színésznővel. Mjasznojeba költöznek. Augusztus 7-én születik Andrej fiuk.
35 éves korától Tarkovszkij Moszkvában forgatókönyvírást és rendezést tanít.
1968-ban kezdi el életrajzi elemeken alapuló forgatókönyvét, melynek tervezett címe: Egy fehér, fehér nap volt.
42 éves a film forgatásakor, amelyet egy év múlva mutatnak majd be Tükör címen.
Tarkovszkij 7 nagyfilmet forgat élete során, ez a középső, a választóvonal, erre lehet tükrözni életművét.
Iván gyermekkora
Andrej Rubljov
Solaris
Tükör
Sztalker
Nosztalgia
Áldozathozatal
Filmjeit átszövik a keleti költészetből, a keresztény irodalomból, apja verseiből vett idézetek.
1976-ban, Moszkvában színre viszi a Hamletet.
1977-ben kezdi forgatni a Sztalkert. Közben szívrohamot kap. A következő év elején a felvett anyag tönkremegy, újra szívrohamot kap. A filmet - némi változtatással - másodszor is leforgatják.
Tarkovszkij második infarktusa után kezdte Rudolf Steiner életművét tanulmányozni.
1979-ben új forgatókönyvön dolgozik: a Nosztalgián.
Októberben meghal édesanyja.
49 évesen Angliában és Svédországban tesz körutat.
1982-ben kezdik Olaszországban forgatni a Nosztalgiát.
Londonban rendezi a Borisz Godunovot.
Elkezdi az Áldozathozatal forgatókönyvének írását.
1984 júliusában Tarkovszkij Olaszországban bejelenti, hogy feleségével nem tér vissza a Szovjetunióba. Fiát, Andrejt, a hatóságok ekkor még nem engedik ki.
1984. november. 8., Stockholm
Rövidfilmet fogok forgatni Rudolf Steinerről.
1985. augusztus. 3., Stockholm
Megrendezni az Evangéliumot (Steiner).
1985. szeptember. 8., Stockholm
Kapcsolatba kell lépnem antropozófusokkal.
Berlinben laknak, majd Svédországban forgat.
Az év vége felé komoly fájdalmai vannak. A Stockholmban végzett vizsgálatok tüdőrákot állapítanak meg.
1986 januárjától Párizsban kezelik.
1986. január. 27., Párizs
Ha valóban tudok majd dolgozni, akkor választanom kell a Hamlet, a Szt. Antal és Steiner Evangéliuma között.
1986. január. 28., Párizs
Golgota. Steiner Evangéliuma. A festők mindenkor saját otthonuk hátterével festették meg a Golgotát, és ez a legkevésbé sem változtatta meg a mű jelentését, nem csökkentette jelentőségét. Gondolkodnom kell az anyagon, a kor hátterén...
1986. január. 31., Párizs
Melyiket válasszam, ha élek még: A Jelenések Könyvét, vagyis a Szent János Patmosz szigetén-t? A Hamletet? A Szt. Antalt? A Golgotát? Steiner Evangéliuma? Mennyiben az enyém? Bárcsak az enyém lenne! De meg tudom-e rendezni? És mi lenne, ha nem a teljes Evangéliumot rendezném meg, hanem csak az egyik evangéliumi epizódot? Túlságosan földhözragadtan lehetne csak? Az mindenesetre világos, hogyha Isten is úgy akarja és rendezhetek, akkor az a legfontosabb, hogy azt rendezzem meg, amire képes vagyok.
Július 7-től Tarkovszkijt Baden-Württembergben kezelik, az Öschelbronn antropozófiai klinikán. Állapota jelentősen javul, augusztus vége felé ki is engedik. Ám kezelése elkésettnek bizonyult.
1986. december 29-én, Párizsban, Andrej Tarkovszkij lelke visszatért Teremtőjéhez. A Sainte Geneviève des Bois ortodox temetőjében helyezték örök nyugalomra.
Írásai:
Die versiegelte Zeit (1989); A megörökített idő (Budapest, 1998)
Martyrolog I-II. (1989); Napló (Budapest, 2002) - nem teljes
Irodalom:
Összeállította: Juhász József